Charles-Edouard de Surville is a sound artist, composer, and entrepreneur. He founded the production studio GetSound and the collective Getlab in 2007, bringing together graphic designers, videographers, programmers, musicians, and sound engineers.

By repurposing digital technologies, he creates devices that enhance, alter, and transform our perception of an instrument, a gesture, a place, or a space.

This approach gives rise to soundscapes and new experiences where these devices become new musical instruments.

More concretely, he plays or invites visitors to play with compressed air, infrared sensors, strings, hospital beds, and sometimes even with bees, wind, fountain water, or garden sounds.

In essence, Charles-Edouard proposes making music with anything and everything, but especially with everyone.

Whether working solo, in collaboration with visual artists, or as a member of the LFKs collective, his work has been featured in numerous festivals and institutions, including the Avignon Festival, the Tokyo F/T Festival, and the Grandes Eaux Nocturnes at Versailles.

His work questions our innate and instinctive relationship with sound and music, offering new forms of connection with our environment and between spectators.

This approach creates unique sound environments and new experiences where interactive devices are transformed into original, living musical instruments, using compressed air, infrared sensors, strings, hospital beds, or being manipulated by bees, wind, fountain water, or garden noises.

Through his collaboration with the Arts Convergences Association, Charles-Edouard multiplies inclusive initiatives, integrating musical workshops into his work. Supported by new technologies, these workshops engage both the creativity of participants and the public to create the sound material for his interactive installations, with a special focus on people with disabilities or social difficulties, regardless of their age.

INTERVENTIONS ET COLLABORATIONS

  • Berceuses sur le nom de…, 2023, (Installation sonore) Le Vésinet , GetLab
  • Dunes, 2023, (Création sonore 15min) Monde Nouveau – Virginie Yassef
  • NoWave, 2023, (Installation sonore) Monde Nouveau – GetLAb
  • […] n’avait jamais été – jamais si vite – entouré par les singes […], 2023, (Création sonore 30 min) Saint-Brieuc – Virginie Yassef
  • De Versailles à Pantin, 2022 (Installation sonore) Oeuvre Falret – GetLab
  • bVImaj7, 2022 (Création sonore) Les Tanneries – Joan Ayrton
  • D’un commun accord, 2021 (Installation sonore ) Château de Versailles – GetLab
  • La Possession, 2020 (Création sonore) Théâtre Nanterre Amandiers / Vidy-Lausanne La Possession – François-Xavier Rouyer 
  • En l’air, 2019 (Installation sonore)Festival Lieux Mouvants – GetLab
  • GardenPartita, La Fontaine Timbrée, Musiques Coloniales, GramoRhoaes, 2018 (Installations sonores) – Domaine de Saint Germain en Laye – GetLab
  • La Savane (création sonore 45min) Théâtre Nanterre Amandiers, La Savanne – Virginie Yassef
  • Kill Skills, 2017 (Bande originale) Canal + – Laurent Abitbol
  • Searching for an A  (dispositif sonore) 2017 Florence Loewy, Paris, 2016 Espace dAM / de Andrés-Missirlian, Romainmôtier, Suisse – Joan Ayrton

François et Claire, 2016 (Installation, Musique, Performance) Recklinghausen, RuhrFestpiele, Vestlandhalle – LFKs

Le Chemin de Damastès, 2014-2015 (Dispositif Sonore et électro-mécanique) Paris, Art Robotique, Cité des Sciences et de l’Industrie – LFKs

– Au milieu du Crétacé, 2014 (Dispositif Sonore et Musique) Galerie GP & N Vallois, Paris, France – Virginie Yassef

– Ils se déplacent à la vitesse d’un metre par seconde !, 2014 (Dispositif Sonore et Musique) Espace Croisé, Centre d’art contemporain, Roubaix, France– Virginie Yassef

 – Joan Ayrton & Virginie Yassef Invitent Un Rocher, 2014 (Dispositif Sonore et Musique) Rencontre, Laboratoires D’aubervilliers, Aubervilliers, France

CaMg(CO3)2 #13, 2013 (Dispositif sonore) Marseille, La Friche la Belle de Mai – LFKs

Le Préau d’Un Seul #12, 2012 (Dispositif Sonore et électro-mécanique, Musique, Performance) Tokyo, F/T Festival – LFKs

The Chair Congress,  2012 (Dispositif Sonore à Air Comprimé) Shangai Biennale – LFKs

Une Situation Huey P. Newton, 2012 (Opéra, Musique et Performance) Aix-en-Provence, Festival d’Art Lyrique – LFKs

Le Chemin de Damastès, 2011 (Dispositif sonore et mécanique) Béthune, Béthune 2011, Le 360 – LFKs

Assistante Sociale, (Dispositif Sonore et électro-mécanique) 2011 Istambul, Fondation Borusan – LFKs

Sonicman (Installation Interactive et Musicale) Nuits Blanches Metz 2011- GetLab

Le Préau d’Un Seul #9 & 10 2009-2010 (Dispositif Sonore et électro-mécanique, Musique, Performance) Anvers, deSingel, Grand Théâtre et Terrasses Avignon, Festival d’Avignon, Miroiterie Linz, Linz 09, Lentos – Musée d’Art Contemporain Dresden, EZK Hellerau 2010 – LFKs

Der Hof, 2008 (Performance et installation sonore) Berlin, Haus der Kulturen der Welt – LFKs

Le Chemin de Damastès, 2008 (Dispositif sonore et mécanique ) Mulhouse, Trans(e), La Filature Beijing, National Art Museum of China Shanghai, Zendai MOMA – LFKs

Umportéponge, 2008 (Dispositif sonore et mécanique) Mulhouse, Festival Trans(e), La Filature – LFKs

Les Grandes Eaux Nocturnes de Versailles,  2007 (Installations Interactives et Musiques) – GetLab

CaMg(CO3)2 #7 & 8, 2007-2008 (Dispositif sonore) Aix-en-Provence, Festival Seconde Nature Berlin, Vom Funken Zum Pixel, Martin Gropius Bau Karlsruhe, Panorama Festival, ZKM Mulhouse, Trans(e), La Filature Le Havre, Immersion, Le Volcan – LFKs

In Der Art Der Echten Hunde, 2007 (Dispositif sonore) Berlin, Haus der Kulturen der Welt, St. Elisabeth-Kirche – LFKs

Ils Sont Attirés dans l’Ornière des Erreurs Anciennes, 2006 (Dispositif sonore et Installation Interactive) Marseille, Friche La Belle de Mai, Les Cathédrales – LFKs

Fin De Représentation 1, 2000 (Musique) Caisse Des Dépôts Et Consignations, Paris, France – Renaud Auguste Dormeuil